סיימתם את מטלות הבוקר בעבודה וסוף־סוף הגיע הזמן להפסקת צהריים. המשרד שלכם נמצא בקומה ה־20, ואילו חדר האוכל בקומת הכניסה. אתם יוצאים מהמשרד ואיתכם עוד 50 איש שמחכים למעלית בדיוק באותו זמן, כולם רוצים להגיע בדיוק לאותו מקום. למרות שיש בבניין שלוש מעליות, זמן ההמתנה ממושך כשכל פעם מעלית אחרת עוצרת ולוקחת כמה אנשים, אך רבים נותרים מאחור. אחרי רבע שעה אתם מתייאשים, חוזרים למשרד ומחליטים לוותר על הארוחה ולהסתפק בכריך מהבית.
כעת תדמיינו תרחיש אחר: אתם יוצאים מהמשרד ואיתכם אותם 50 איש שמחכים למעלית. אלא שהפעם, שלוש המעליות בבניין יודעות לווסת את התנועה, ומכוונות אנשים בכל פעם למעלית מסוימת, כדי להוריד את העומס. אחרי שתי דקות המתנה בלבד אתם כבר אוכלים פסטה עם חבריכם לשולחן ומרכלים על הבוס.
מהעיר אל הכפר
לא מדובר בתרחיש דמיוני: המעליות בעידן הנוכחי הן מזמן לא רק כלי שנועד לקחת אותנו מקומה לקומה בבטחה, אלא מערכת טכנולוגית מסועפת, שיודעת מתי צפויים עומסים של אנשים, לאן הם צריכים להגיע, וגם מסוגלת לחזות תקלות אפשריות ולנטרל אותן עוד לפני שהן מתרחשות.
יצרנית המעליות הפינית KONE מקדישה משאבים רבים בהתמודדות עם העידן החדש. החברה הוותיקה, שנוסדה ב־1910, רכשה ב־2013 את ישראליפט (היא הושקה רשמית בארץ תחת השם KONE־ישראל). מתוך 14 מיליון מעליות בעולם, 1.2 מיליון הן מתוצרת KONE. מתחרותיה העיקריות הן אוטיס, מיצובישי, שינדלר וטיסנקרופ (כן, זו מהצוללות).
לא פחות ממיליארד איש משתמשים במעלית מדי יום. אחד הגורמים המרכזיים למספר העצום הזה הוא המעבר הדרמטי (200 אלף איש ביום, כ־140 איש בדקה) בעולם ממגורים בכפר למגורים בעיר, דבר שמגביר את הצורך במעליות מתקדמות, הן בבתי מגורים והן בבנייני משרדים, ועימו את החובה להתאים את המעליות לדרישות המשתנות של הבניינים ולעומסים הגדלים. בחברה, שמעסיקה כ־55 אלף עובדים ברחבי העולם, מעריכים שהאוכלוסיה בערים צפויה לעלות בחדות מ־3.5 מיליארד איש כיום ל־6.3 מיליארד ב־2050.
בניגוד למערכות בקרה רגילות של מעליות, הזוכרות רק את כיוון הנסיעה הרצוי, מערכת הבקרה החדשה של KONE לוקחת בחשבון את קומות היעד הרצויות וגם את מספר הנוסעים שממתינים למעלית. בין הבניינים הבולטים בישראל שהמערכת החכמה של החברה מותקנת בהם אפשר למצוא את מגדל מאייר ברוטשילד, מגדל רוטשילד 22, בית החולים אסותא באשדוד, ובית המלון "ווסט לגון" בנתניה. לדברי גיא קבילי, מנכ"ל KONE ישראל, "החברה מפעילה מרכזי מחקר ופיתוח מתקדמים, וב־KONE ישראל אנחנו מטמיעים חלק מהפתרונות היוצאים משם אצל לקוחותינו בארץ. בשנים הקרובות נציג עוד שורה של חידושים טכנולוגיים פורצי דרך בתחום".
לזהות תקלות בזמן
כחלק מההתאמות לעידן החדש, השיקה KONE ב־2017 שירות חכם שפועל 24/7 ומשתמש בפלטפורמת "ווטסון" - מחשב העל מבוסס הבינה המלאכותית של חברת IBM. איך זה עובד? לדברי יאקו קייבונן, מנכ"ל אזור סקנדינביה בחברה, "אנחנו לא רוצים לקבל טלפונים בהולים שמעלית כלשהי לא פועלת. המטרה שלנו היא להיעזר בטכנולוגיה חכמה כדי לחזות בעיות עוד לפני התרחשותן. המערכת שנעזרת בשירות של IBM מעבדת את המידע שמגיע מהענן ויודעת לחזות מראש תקלות תפעוליות".
המעליות, שמצוידות בעשרות, ולעתים גם במאות, חיישנים, למעשה "מדברות" ביניהן באמצעות שרתי ה־IOT ומעבירות כל הזמן לענן מידע על ביצועים או בעיות פוטנציאליות. אם, למשל, רכיב A במעלית חווה רעידות בזמן שברכיב B הטמפרטורה עולה בחצי מעלה, המערכת יכולה להסיק שרכיב C יישבר בתוך שבוע. לדברי מרקוס הוסקונן, שאחראי בחברה על תהליכי התחזוקה, "השירותים שלנו ייעשו טובים יותר ככל שיותר מעליות יהיו מקושרות למערכת ויעבירו יותר מידע. מנוע ניתוח הנתונים הוא בעל יכולת למידה עצמאית, דבר שמבטיח שבעתיד היכולות שלו רק יילכו וישתכללו".
מי צריך אינטרקום
תחום חדשני נוסף הוא "כניסה חכמה" לבניין. הזמנתם טכנאי למכונת הכביסה? הגעתם מהסופר עם שקיות עמוסות ואין לכם יד פנויה לפתוח את דלת הכניסה? כבר לא צריך להשתמש באינטרקום או במפתח. אחד הפיתוחים של KONE הוא תוכנת ניהול כניסה לבניין באמצעות ממשק קל לשימוש: קוראי כרטיסים מוצבים בדרך כלל לצד הדלתות או תחנות הקריאה למעליות, כדי לאפשר לדיירים להציג את כרטיס הגישה שלהם ולבחור את קומת היעד בו־זמנית. ניתן גם לשלב אותם בלוחות הפעלת המעליות ובדלתות הכניסה המסתובבות לבניין. המערכת החדשה מאפשרת לדייר להיכנס לבניין באמצעות סריקת הסמארטפון שלו.
בכניסה. כך, בעזרת אפליקציה, הנוסעים יכולים "לקרוא" למעלית מכל מקום בבניין. המעלית כבר יודעת, על סמך ניסיון העבר, לאיזו קומה הדייר הספציפי מעוניין להגיע.
בצורה דומה ניתן לתת הרשאה חד־פעמית לטכנאי או לאדם אחר להיכנס לבניין. המעליות יודעות גם להקרין מידע מותאם אישית על מסך חכם תוך כדי הנסיעה — בין אם פרסומות, קטעי בידור או מידע חשוב.
לקריאת הכתבה באתר YNET לחצו כאן.